Kisah Ford – Malaysia
Ford mula bertapak yang pada ketika itu Malaya, pada tahun 1926 dan dalam tempoh empat tahun memulakan operasi pemasangan di Singapura. Pada 1972, Ford Motor Company of Malaya telah diperbadankan.
Pada 1981, sebagai tindak balas terhadap Polisi Ekonomi Baru Malaysia, 49% kepentingan syarikat telah dijual kepada Pernas Sime Darby. Dengan pengurangan ekuiti diperlukan sehingga 30% pada 1984, Ford menarik diri daripada semua penglibatan operasi. Penglibatan semula secara serius bermula pada 1996, dan pada tahun 2000 Ford menjadi pemegang saham 49% di Ford Malaysia.
Jenama Ford telah lama diberi pengiktirafan yang tinggi oleh rakyat Malaysia. Sama ada bagi kereta penumpang tahun 70an dan 80an atau rangkaian pikap Ranger terkini, dan SUV seperti Escape dan Everest , Ford telah mengekalkan reputasinya dalam menghasilkan kenderaan berkualiti tinggi, selamat dan berprestasi lancar.
Rangkaian pengedar dan cawangan Ford diasaskandi lokasi strategik di seluruh negara, termasuk fasiliti cawangan induknya yang terletak bersebelahan Lebuhraya Persekutuan di Kuala Lumpur. Semua pengedar telah dinaik taraf kepada Jenama korporat berdasarkan standard Runcit, dan merangkumi fasiliti perkhidmatan dan proses berkaitan untuk memenuhi keperluan teknologi masa depan.
Untuk memenuhi permintaan pengeluaran, lebih 600 kakitangan diambil bekerja di kilang Ford Malaysia di Shah Alam. Standard pembuatan berkualiti dan proses operasi Ford sedang diterapkan bagi memacu peningkatan keseluruhan dan memberikan kualiti kenderaan bertahap global.
Pasukan Ford Malaysia mengutamakan fokus bagi mengurangkan kos, dan memacu perubahan melalui pemerkasaan shop-floor dan kestabilan proses. Pada masa yang sama Ford Malaysia berperanan sebagai pengeluar yang meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia yang multi-etnik dan progresif melalui program berasaskan tenaga kerja serta komuniti.


Fakta Sejarah Ringkas
1909 Unit pertama Ford (Model N) diimport ke Malaya
1926 Ford Motor Company of Malaya Limited telah diperbadankan di Singapura, dan mula mengimport kereta Ford Model T. Wearne & Co. telah dilantik sebagai Pengedar Ford oleh Ford Canada. Wearnes kemudian telah menjadi pengedar bagi kebanyakkan francais di Malaya dan Singapura dan mengasaskan kilang pemasangan di kedua-dua negara pada pertengahan tahun 60an.


1930 Pemasangan kenderaan Semi-Knocked
Down bermula di Singapura
1941 Kilang pemasangan pertama telah diasaskan di Bukit Timah di Singapura (15 Februari, 1942). Pemasangan penuh rangka kenderaan bermula. Penyerahan Singapura kepada Jepun telah ditandatangani di kilang ini (Februari 15, 1942). Kilang menyambung pengeluaran komersial pada April 1947.
7. Sub-headline: 1965 Singapura keluar dari Malaysia


1965 Singapura keluar dari Malaysia
1967 Kerajaan Malaysia mengasaskan polisi industri automotif yang menyediakan pemasangan tempatan untuk kereta, dan mengehadkan pengimportan kenderaan CBU dari kilang Ford di Singapura.
1968 Ford Motor Company (Ford), Amerika Syarikat (Ford) memeterai perjanjian pemasangan oleh pengedar selama 10 tahun dengan Universal Cars and Associated Motor Industries of Malaysia (Kedua-duanya subsidiari milik penuh Wearnes Brothers Ltd). Wearnes Brothers Ltd terlibat dalam pengimportan, pemasangan dan pengedaran kenderaan Ford di Malaysia.
1972 Ford Motor Company of Malaysia Sdn Bhd (Ford Malaysia) telah ditubuhkan sebagai subsidiari kepada Ford U.S.A. (100% milik Ford). Sebuah pejabat pengurusan di Kuala Lumpur dan sebuah kedai alat ganti dan aksesori di Shah Alam telah diasaskan.
1979 Ford Malaysia telah diberikan persetujuan kerajaan untuk mengendali, memasang dan mengedarkan kenderaan Ford di Malaysia. Ford Malaysia mengambil alih operasi termasuklah kilang pemasangan (dahulunya sebuah subsidiari milik penuh Wearnes Brothers Ltd).
Ford Malaysia mengambil alih perniagaan pengedaran dan pemasangan (Associated Motor Industries of Malaysia Sdn Bhd - AMIM) dari Wearnes Brothers Ltd.
1981 Ford dan Pernas Sime Darby menandatangani perjanjian usahasama untuk membolehkan Pernas Sime Darby menguasai 49% Ford Malaysia.
1984 Ford Malaysia menukar namanya ke AMIM Holdings Sdn Bhd (AMIM). Pernas Sime Darby meningkatkan ekuitinya kepada 70% sejajar dengan Polisi Ekonomi Baru Malaysia.
1988 Pemilikan oleh AMIM telah distrukturkan semula. Faedah ekuiti 70% Pernas Sime Darby dalam AMIM telah dijual kepada Tractors Malaysia (sebuah subsidiari Sime Darby Berhad). Ford kekal dengan pegangan ekuiti 30%.
1999 (September 8) Pemilikan oleh AMIM Holdings telah distrukturkan semula dengan Ford menguasai 49% ekuiti. Nama AMIM Holdings juga telah ditukarkan ke Ford Malaysia Sdn Bhd.
2004 Ford Malaysia menjadi kilang pemasangan automotif Malaysia pertama mencapai pensijilan sistem pengurusan kualiti ISO/TS 16949:2002 dari RWTUV (Rheinisch-Westfalischer TUV), sebuah badan pensijilan antarabangsa di Eropah.
2008 Sime Darby AutoConneXion Sdn Bhd, yang berada di bawah rangkaian Sime Darby Motors, mengambil alih daripada Ford Malaysia sebagai pengedar tunggal bagi semua kenderaan Ford di Malaysia.


Warisan Ford 
Seperti mana-mana syarikat ternama, Ford Motor Company bermula dengan sederhana. Syarikat terpaksa melalui saat-saat yang tidak menentu semasa mula beroperasi. Rekod terawal penghantaran kenderaan dibuat adalah pada 20 Julai, 1903, lebih kurang sebulan selepas diperbadankan, kepada seorang doktor di Detroit. Dengan jualan pertama tersebut, harapan mula berputik - Ford Motor Company yang masih muda telah memulakan langkah pertamanya.


Inovasi Pengeluaran Ford
Tidak dinafikan, sumbangan terbesar Ford Motor Company kepada industri pengeluaran automotif dunia ialah barisan pemasangan bergerak. Pertama kali dilaksanakan di kilang pemasangan Highland Park (di Michigan, Amerika Syarikat) pada tahun 1913, teknik baru ini membolehkan pekerja individu bekerja di satu tempat dan melakukan tugasan yang sama berulang kali pada berbilang kenderaan yang lalu di depan mereka. Barisan pemasangan tersebut terbukti amat efisien, membantu syarikat untuk menjangkaui tahap pengeluaran pesaing-pesaing mereka – dan menjadikan kenderaan lebih mampu dimiliki. 


Kenderaan Pertama
Ford menegaskan bahawa masa depan syarikat terletak pada pengeluaran kereta mampu milik bagi pasaran umum. Bermula pada 1903, syarikat mula menggunakan 19 huruf pertama dalam abjad untuk menamakan kereta-kereta baharu. Pada tahun 1908, Model T telah dikeluarkan. 19 tahun dan 15 juta Model T kemudian, Ford Motor Company telah berubah kepada kompleks industri gergasi yang menjangkau serata dunia. Pada 1925, Ford Motor Company telah mengambil alih Lincoln Motor Company, dan menceburi sektor kereta mewah, dan pada 1930an, bahagian Mercury telah ditubuhkan untuk mengasaskan bahagian khusus bagi kereta harga-pertengahan. Ford Motor Company mula berkembang.


Menjadi Syarikat Global
Pada tahun 50an, Thunderbird telah dilancarkan dan peluang memiliki sebahagian daripada Ford Motor Company. Saham syarikat telah dibuka kepada awam dan, pada Feb. 24, 1956, mempunyai lebih kurang 350,000 pemegang saham baru. Kepekaan Henry Ford II terhadap trend politik dan ekonomi pada era 50an telah memangkin perkembangan global Ford Motor Company pada tahun 60an, serta penubuhan Ford of Europe pada 1967, 20 tahun sebelum tertubuhnya Komuniti Ekonomik Eropah. Syarikat mengasaskan Operasi Automotif Amerika Utara pada 1971, menggabungkan operasinya di Amerika Syarikat, Kanada, dan Mexico dua dekad lebih awal daripada Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara.
Select Language
Ooops!
Generic Popup